Thursday, December 6, 2012

Winter pertama... Hiks!




Ko ado? Kehkehkeh...

Baru beberapa hari salji mula turun di Denmark. Sama jugak kat negara - negara Eropah lain kot... Kawan kat Holland pun katanya baru turun salji. Hmmm... Hari ni suhu -7°C. Esok mungkin lagi sejuk... Jakun? Of course la aku jakun kan... Pertama kali tu... Aircond kat Malaysia pun paling rendah 16°C. Tu pun aku dah membebel kat siapa yang kulit tebal mengatal letak suhu tu kat 20°C. Dah sejuk sangat dah tu sampai biru kuku aku. Tapi kat sini, memula dulu memang sangat tak tahan. Tapi lama - lama Alhamdulillah... Dah boleh adapt dengan suhunya. Amazing kan manusia ni?

Hmmm... Dapat ucapan tahniah dari suami dan kawan-kawannya sebab dah dapat rasa winter pertama macam ntahapehapentah kan... Tapi suke juge! Hahah...


Dalam sarat - sarat memboyot 37 minggu ni aku gagahkan jugak nak ikut keluar berjalan sebab nak rasa camne la agaknya sejuknya kat luar tu bila salji dah turun ni... Waktu ni hari pertama salji turun. Baju winter yang aku ada semua memang camtu la gayanya aku pakai. Perut tersembul. Tapi lantak la. Yang penting angin tak masuk. Papehal pun, yang berjaket ungu dan yang berdiri sebelah aku tu pengantin baru. Baru sebulan kahwin. Namanya Rohaya dan Ismawar. Rohaya duduk Malaysia, datang sini honeymoon sebulan, takde masalah sebab Ismawar memang duduk sini. So diorang ni 'PJJ' la nanti... Dengarnya minggu depan diorang nak ke Paris. Wahhhh... Jealous! @.@ Aku dulu tak sempat nak honeymoon ke mana. Honeymoon ulang alik rumah mak dan mak mertua jer ada... Ni datang Denmark kira honeymoon la ni.. Hihih...

Balik dari jumpa midwife, aku ajak suami pergi amek gambar kat padang bola kat kawasan rumah kitorang. Sebabnya bila lagi kan... Suami layankan ajer, mungkin agaknya dia pun terfikir tak lama lagi aku dah nak meletup. Tak boleh dah nak pergi mana - mana. Lagipun jealous tengok gambar diorang tahun lepas cantik - cantik belaka berkubang atas salji. Tapi aku tak boleh la sampai nak baring macam diorang. Ada pulak kang yang tak boleh nak bangun nanti. Waktu ni tak sejuk sangat, berbanding waktu hari pertama keluar kat dalam gambar atas tu. Kalau tengok muka secara live, pipi tu dah macam terlebih pakai blusher... Ada bulat merah kat pipi... Hidung pulak, memang tiap - tiap pagi keluar darah la... 
























Beginilah rupanya pemandangan sekeliling kejiranan kami. Salji turun macam hujan jugak. Cuma bentuk dia macam kapas. Lembut je bila jatuh atas permukaan. Kalau berjalan atas salji, memang kaki tenggelam sebab lembut. Perasaannya pegang salji ni, macam pegang air batu campur (abc).

Bila turun salji, bandar jadi kotor, sebab adakalanya salji mencair. Bila bercampur dengan kotor bekas tayar, bekas tapak kasut, salji yang putih jadi hitam... Nampak cantik bila awal pagi, putih suci bersih je... Bila mula jer hari, mula la dia kotor... Jalan pun licin.. So aktiviti berjalan 1 jam 1 hari aku pun dihentikan serta - merta. Takut tergelincir. Gambar ni diambil antara pukul 8 - 9 pagi. 


Hari pertama salji turun, sempat jugak la kami berjimba - jimba ke Jule Expo (ekspo krismas). Sebutnya Yul Expo. Sebenarnya diorang panggil tempat ni lain. Apa ntah. Takde apa sangat pun. Macam funfair kat Malaysia je. Ada la mary go around, eye of Aalborg, train, stall jual christmas souvenir, christmas ginger cookies... Haaa tapi ada satu benda sedap yang diorang jual khas cuma untuk waktu krismas ni. Diorang jual badam digoreng bersalut gula. Memang sedap!!!

Christmas decoration kat sekitar Aalborg ni pun biasa je... Diorang kata tiap - tiap tahun macam ni la jugak. Takde perubahan! Hahah... Berjimat - cermat betul... Rasanya kat Malaysia dekor nya lagi mantap kan? Katanya, dah beberapa tahun sebelum ni, Denmark sambut krismas 25 Disember tu tanpa salji. (maknanya salji belum turun la...). Salji turun cuma mula bulan Januari gitu. Tapi tahun ni, salji turun seawal 29 November! Memang dia nak sambut aku pertama kali datang Europe kot... Hahah... So Danes semua bergembiralah depa, dapat white christmas tahun ni...

No comments: