Thursday, December 22, 2011

lovely day...

what a lovely day today....

wake up for subuh pray ---> facebook-ing ---> continue with the sweetness of sleeping while it was a little rain outside ---> wake again ---> had 'brunch' ---> facebook-ing again ---> blog walking ---> chatting ---> munching ---> messaging ---> sleeping again ---> eating ....

it was a sleep-eat-sleep-eat day today!

what a relief.... after 2 weeks of stress!! with diarrhea, nausea, crying, 2 hours of sleeping a day, irregular eating, horrible face, messing table and floor... fuhhhhh... seriously stress... i can't imagine how this one prof. lady told me that she was awarded as the best student back then when she did her Part 2, and at that time she was a mother with 2 months old baby! I bluff if she bluff me :p

ahhh..... whatever.

yesterday was our final presentation day... even though I still have another month to graduate, but who cares... coz I'm DONE yesterday! hahahaha....

owh... wait... an appreciation goes to Leya & Izyan n Sarah for helping me with model and the 3Ds. thank you so much!!! thank you for every second of your precious sleeping and resting time... thank you.... thank you... thank you....


photo credit to Izyan.


photo credit to Han Luong

Saturday, November 26, 2011

...





Teringin nak jadi seorang yang apabila wajahnya dipandang, hati jadi tenang....





Wednesday, November 23, 2011

few steps to the finale

Sometimes it is small
Sometimes big
The step I took at a time

I know I am already in a tiny red ball alone
When I start getting dreams about my works in my sleep
The tiny red ball with only one niche on its endless wall
Yet it is the goal
The only egress
To escape and breath out
After the accomplishment
Of finishing the start


One month to final


May Allah bless me
May the victory be mine
Amin

Saturday, November 12, 2011

pengorbanan



"Pengorbanan itu adalah,
apabila sesuatu korban yang kita lakukan,
hati kita tersentap dengan tindakan berkorban tersebut."

-ikim fm-




sempena aidiladha. satu ayat yang ringkas dengan makna yang luas.



nota kaki:
berebut-rebut pasangan nak nikah/register of marriage pada tarikh semalam.

Wednesday, October 26, 2011

near..yet far

*inhale*… This entry is dedicated to all friends, and specially mentions my beloved HB clans. Tsk tsk... I apology for couldn't make myself available to hang out always these few months. I admitted I was kind of frustrated when one of us was like this before when she at all times was not around with us without an excuse, or a clear explanation. All we have were guessed. Yet, now I know how it feel when there will be only few months till the day I and my fiance tying the knots. With to-do list in my planner, about preparation for The Day, planning for after The Day, about my final year thesis, about my office project, they really need my full commitment since this will be the year, my very last year for all those. It really not as easy as what I thought. I really have to follow the schedule so that everything is in control, and I can satisfy even though not all, but at least most of the hearts involved. It is a deception if I don’t feel like going out for cinema, dinner, cycling, so on and so forth. I do. Yes I do. InsyaAllah, there will be the time we can sit together in between the hectic schedule. I am looking forward for that. I can only plan and pray for everything to be smooth, yet HE will take the rest… Maaf yea.. Jangan berjauh hati... *exhale*

Monday, October 10, 2011

50 for worth 400!

Yupsss! No bluff....

At first I went just for an eye refreshment after hours of working in the studio. Yet, once I stepped in the hall, I was like... WOW!!!! This is heaven man! I don't know where should I start and what should I grab... I don't know about you guys but excuse me if I tell you that this is the first time I've ever heard about the Big Bad Wolf. <--- click here. I was curious when I read FB shout on Big Bad Wolf here in there. I thought it was the latest movie in town... Deng~~~ It is the biggest book sale in the world lahhhh.. Hahaha.. It's happening here in UPM Serdang.. Rugi laa kalau tak pergi kan... ^_^ Yesterday was a worth 4 hours of 'eye refreshment'. I got 7 books at RM50!!! If it is at normal price it would cost me almost RM400 I guess... Name what you want, from kids books to adults.. ABC, novel, science, art, self help, cooking, gardening... Almost everything! Architecture as well.. Hehe... But the books are not local issue lahhh... So definitely no religious book available. If I grabbed 7, bare with me others brought home boxes of books!! Haishhhhh... Jeles... Jeles....




The expo is until this Sunday, 16th October 2011 at MAEPS, Serdang. So enjoy shopping!



Friday, October 7, 2011

@.@

ah.

tetapan belogsepot gilor lagi.

sama macam tetapan CDP a.k.a. tesis aku.

@.@

rasa seronok pula beremosi dan bermonolog di belogsepot berbanding di pacebuk.
sebut ia 'pa'-'ce'-'buk' hokeh.

kenapa?
sebab inferior >.<
malu nak kongsi emosi dengan orang yang kenal aku di pacebuk.
baik beremosi di sini walaupun ada pembaca belog ni yang kenal aku tapi sekurang-kurangnya aku kadang-kadang macam buat-buat tak tahu yang mereka-mereka itu baca belog ini.
label-label lain pun tidak pernah berjaya mengatasi kedudukan pertama label 'self talk'.
tahniah.


tajuk lain.

hmmm... betul la.. jadi pelajar memang buat seseorang kadangkala jadi kurang matang. bekerja memang buat seseorang jadi matang. kadang-kadang, aku pun terasa yang pembawakan diri aku sekarang macam kurang rasional berbanding bekerja sepenuh masa dulu. cara bercakap, cara berfikir, cara bertindak, cara bergaul, cara berfesyen...

bila fikirkan balik perubahan benda-benda tu, sebenarnya ada buruk baiknya. bila bergaul dengan orang muda ni, kita jarang berfikir hal-hal serius. topik perbualan pun menjurus kepada belajar, fesyen ala-ala idol, pensyarah yang selalu jadi bahan, exam. topik memang tak pernah serius...dalam kes aku ni, merujuk kepada junior-junior aku la. tapi yang bagusnya, kawan dengan orang muda ni buat diri kita pun jadi muda.. atau perasan muda. kehkehkeh...tapi dah namanya fikiran muda, badan pun mesti la jadi muda kan? hehe...

bila kerja, kita bergaul dengan macam-macam peringkat umur, macam-macam peringkat pemikiran, macam-macam jawatan... dari tukang cuci sampaila ke tukang bagi gaji.. dari mulut macam longkang, sampaila mulut wangi macam bau syurga.. bila kerja, kita belajar tentang tanggungjawab dan bertanggungjawab. benda tu la sebenarnya yang secara tak langsung mengajar kita untuk jadi lebih matang, lebih rasional. sebabnya, bila kita bekerja, kita bekerja bukan semata-mata untuk nak duit. bila kita ada rasa bertanggungjawab pada tugas, pada majikan, kita sebenarnya dah meletakkan kredit pada diri kita sendiri. sebab apa? bila kita tahu tanggungjawab kita, secara automatik, kita akan berfikir tentang ayat yang kita patut guna, pakaian yang kita patut pakai, tindakan yang kita patut ambil, kesan-kesan yang akan berlaku akibat bahasa yang diguna, pakaian yang dipakai, tindakan yang diambil tu. sebab benda tu semua sebenarnya mencerminkan siapa diri kita, bukan setakat cuma bawa nama majikan je... sebab pergaulan tu la, kita dapat belajar dari pengalaman hidup macam-macam peringkat orang. sebab tu la orang selalu kata, pengalaman mendewasakan... pengalaman adalah guru terbaik... kompleksnyaaaaa....... tak payah ironis la yek...terima kasih sebab baca. sekian.

Wednesday, October 5, 2011

fakta.auta

aku tak suka buat kerja yang melibatkan imaginasi-imaginasi ni.
aku lagi suka fakta.
tindakan yang diambil mesti bersebab, perkara yang dibuat mesti berbukti dan jelas laluannya, tak perlu dipertikai, tak perlu belok sana cilok sini.

bagi aku nombor, memang mata buntang nak buat.
walaupun tak dapat selesaikan sampai mata juling, tapi semangat nak siapkan bagi selesai sangat tinggi.

bagi aku kertas kosong, luahkan dengan lakaran, sokong dengan hujah.
sori. itu bukan aku.



mmmmmm... salah bidang ke aku ni???



tak.
tak semestinya seorang arkitek tu mesti buat design seumur hidup.

choose...
design..... then u go for a Design Architect.
or manage..... then u go for a Project Architect.



i think i choose the second.
but to go to the second, one must first experience the first.
Good Luck.

Tuesday, October 4, 2011

udah-udah ler...

Selama ni aku cuma mengomel sendiri jek melahirkan rasa meluat, tak puasa hati kat TV3 yang makin macam berpesta tayang cerita-cerita seram, tahyul, karut bagai tiap-tiap malam jumaat... what the........... Tak paham betul aku, ape la yang seronoknya cerita gitu??? Makin menghuru-harakan hidup ade laa... Tapi baru-baru ni aku baca dalam akhbar tempatan, Dr. M pun sependapat dengan aku tentang drama-drama tahyul tu. Ni cuma pendapat peribadi dari pandangan perspektif mata aku la...

Pada aku, drama-drama genre seram macam saka, pontianak, khurafat pemujaan tu semua lebih mendatangkan kesan buruk pada masyarakat sekarang, walaupun mesej asalnya supaya boleh buat ikhtibar.

Kita tau yang Islam sendiri pun tak menafikan kewujudan jin. Jadi, bila dah cerita-cerita camtu ditayang sewenang-wenang, korang yang menonton ni secara tak langsung akan mencipta perasan negatif macam takut, seram, terbayang-bayang gambaran buruk dalam diri korang.. Bila benda-benda tak elok camtu asyikla dok main kat dalam otak tu, ia secara tak langsung akan menarik frekuensi negatif datang kat persekitaran kehidupan korang. Cerita yang asalnya cuma dalam drama, mula terjadi di alam nyata. Bahasa mudahnya, jin-jin yang tengok cerita tu sama-sama kat sebelah korang pun seronok sebab boleh belajar nak buat apa nak bagi korang nampak depa... Pastu depa tiru jahhhh... Huhuhu, serammmmm nehhhh.... Pastu tak pasal-pasal mula lah masyarakat yang kurang sedikit fahaman ilmu agamanya, yang singkat sedikit fikiran warasnya, terpengaruh dengan tindakan-tindakan yang tak sepatutnya, contohnya sembelih ayan hutan la, minum itu lah, puja ini lah... Semua-semua tu senang-senang jek boleh tiru kat drama, step-by-step... sejibik-sejibunbunbun.... Budak-budak hingusan yang berani sikit tengok cerita camtu pun, boleh cepat ingat jalan cerita tu, sekali gus menyebabkan kebarangkalian akidah dorang boleh goyang...

Ha pastu lagi satu, pasal cerita-cerita orang jahat ni... Pasal cerita merompak la, bunuh la... Pastu pulak, buat adegan siap tunjuk cara-cara nak pecah masuk rumah orang la bagai......Tu pun tak pasal-pasal boleh jadi "cikgu tak bertauliah" kat budak-budak sekolah, kat remaja-remaja sekali dengan orang-orang dewasa tak sedar diri yang takde kerja ni belajar nak rompak rumah orang, nak ragut beg, nak bunuh orang......

Lagi satu pasal anak derhaka kat mak ayah.. Siap tunjuk anak tu tonyoh makanan kat muka mak la, pukul kepala mak ayah la, terajang sana sini la... Astaghfirullahal'azimmmmm...... Memang aku tukar channel kalau nampak cerita camtu.. Baik tengok cerita friends ke, cerita pasal technology innovation ke.. cheewah!! poyo.

Semua-semua pun tujuan asalnya memang nak bagi teladan, tapi tak semua orang yang tonton, menafsirkan cerita tu dengan baik, dan nampak sudut positifnya..

Mesti ada yang berpendapat, kalau tak keluar cerita camni, Orang media orang seni tak boleh cari makan sebab orang kita memang suka disuap dengan cerita genre gitu... Ada juga agaknya yang kata, "eh sukati penerbit/pengarah tu la nak buat cerita apa, kalau ko tak tengok pun bukan ada kesan kat bisnes dorang!!" Takpe, ni pendapat peribadi aku jek... Korang tak setuju pun takpe... Kita semua ada hak untuk bersuara...

Sekian... aku dah mula rasa takut nak pi tandas >.<


Sunday, October 2, 2011

dalam.hati.ada.taman.



Errrrrr


Nak kata ni jer


UMAR AL-KHATTAB pun ada taman kat dalam hati dia


^_^



Thursday, September 29, 2011

HIJJAS....dan saya

Pertama kali bertentangan mata dengan Hijjas Kasturi...
Wahhhhhhh.....
Teruja!!!!

Hari ni Hijjas bagi talk kat fakulti.

Satu persamaan antara aku dan Hijjas:
Abah adalah sumber inspirasi aku menceburkan diri dalam bidang seni & senibina.
Puncanya, kecik-kecik dulu aku selalu tolong abah buat rumah.
Rumah sendiri, rumah jiran.
Hijjas pun sama....
Eheeeeee
.
^_^

Tapi bezanya,
Hijjas dari kecik-kecik dah kenal arkitek, dah teruja dengan Frank Lloyd Wright, dah ada perasaan dan cita-cita nak bina bangunan cantik-cantik.
Aku tak.
>_<

Bila agaknya dapat peluang pergi Rimbun Dahan?
Kesiannya.
T____T

Monday, September 12, 2011

encik ken masuk hospital



selepas 4 tahun bersama, encik ken kesayangan saya telah mula menzahirkan kemanjaannya.. uhukkk.. di hari saya huru-hara masuk sekolah semula, dia pun dengan tiba-tiba menambah huru-hara hari saya minta dibelai sama.. saya yang kosong tentang kereta terpaksalah menggunakan kuasa abang saya dari jauh untuk bercakap dengan foreman.. pertama kali tengok encik ken diangkat ke sana, dipindah ke mari, dibuka di sana, diganti di sini... sobsss~~~

tapi, hari ni juga saya dah berjaya menambah kosa kata dalam kamus kereta saya... hehe ^^ ... (erppppp, betul ke penggunaan 'kosa kata' tu?). saya dah dengar perkataan 'absorber', 'chambering screw', 'alignment & balancing', 'sport rim', 'tubeless tyre'... ahhhhh whatever... dan saya juga baru tahu yang di tepi tayar ada tercatat tarikh tayar tersebut dibuat! jadi, sebelum membeli tayar, sila pastikan tayar tersebut adalah tayar baru!

pesanan untuk diri saya ---> sila jangan langgar lampu kecil-kecil di sepanjang garisan tengah jalanraya ye.. kalau tak, nanti anda akan terpaksa melabur untuk dua tayar lagi ><... pesanan ni juga untuk perempuan-perempuan yang tak tahu tentang kereta seperti saya :p

sekian, selamat belajar tentang kereta, dan selamat memandu dengan betul juga... jangan cuma pandai 'memandu' ^^

Sunday, September 11, 2011

balik ke sekolah

lepas 4 bulan cuti, esok balik ke sekolah semula.. sekolah senibina. bila cakap pasal balik ke sekolah, terus teringat zaman sekolah betul-betul dulu.. lagi-lagi zaman sekolah rendah. eheeeee...

waktu masuk tadika, sekolah kat tadika kemas dalam tempat kerja abah aku. bila abis kelas, terus lari letak beg kat surau kilang pastu masuk tempat kerja abah. hari-hari macam tu. bila tengahari, barulah ikut abah balik rumah.

masuk darjah 1, tak ingat pulak aku nangis ke tak waktu hari pertama.. tapi yang aku ingat, abah & mak tunggu sampai tengahari kat tepi kelas.. hehe.. mesti bukan aku sorang je ada pengalaman macam tu kan? waktu tu pakai pinafore, sampai darjah 2. masuk darjah 3, dah mula belajar pakai baju kurung, selang-seli dengan pinafore. tapi tak pakai tudung... aku mula pakai baju kurung & tudung terus waktu darjah 4..

pergi sekolah naik bas apek pendek, campur sekali dengan budak-budak sekolah Yu Ming. kalau tak silap, darjah 6 barulah mengada-ngada pergi sekolah naik basikal... kalau naik basikal waktu hujan, abah atau mak akan tolong ikatkan kasut aku dengan plastik supaya kasut tak kotor & tak basah...

aku masuk sekolah agama waktu umur 9 tahun. kalau cakap pasal puasa, memang teruk sangat aku ni Ya Allah.... selalu sangat tengahari nak balik rumah.. bila jiran tanya kenapa balik tengahari, aku cakap nak minum... lepas tu baru pergi sekolah agama.. haha.. kesian kat mak abah jenuh pujuk tak bagi buka puasa.. tak senonoh... yang paling aku ingat, pernah sekali tu, mak nak ajar puasa penuh tapi aku gila-gila punya tak tahan sampai nangis guling-guling bawah meja.. pastu agaknya mak kesian mak bagi la minum akhirnya.. tapi yang terkilannya, tepat-tepat aku telan air tegukan pertama, dengar azan dari masjid... huhuhu...

bila basuh kasut, keringkan bawah peti ais.. ehee... bila lepas kapur kasut pun mesti letak bawah peti ais.. pastu pemadam 20 sen yang ada line hijau atasnya tu selalu jadi mangsa potong dua sebab nak buat main.. mengong... kalau ada subjek lukisan, abah selalu tolong lukiskan untuk aku, terutama kalau kena lukis orang.. hehe...

buku matematik pulak jadi mangsa main conquer.. alaaaa permainan yang sambung-sambungkan titik tu... bila titik bertemu, kita dapat tawan pihak lawan.. kalau tak pun, main lukis-lukis pelan, sebab dulu pernah ada cita-cita konon-konon nak jadi arkitek.. kalau tak silap waktu tu darjah 4.. ehehe... ni kalau encik tunang baca ni, mesti dia gelak.. tak tau la dia ingat lagi ke tak, ada satu masa tu, kononnya dia la yang anjurkan pertandingan lukis pelan rumah, sebab dia punya cita-cita nak jadi arkitek waktu tu sangatla kuat... hadiahnya pasu bunga perhiasan meja dari sarawak... aku ler yang menang hadiah tu ;) tak sangka pulak sekarang ni, kami berdua bertukar cita-cita.. aku meneruskan cita-cita dia, dia masuk ke bidang yang aku suka.. hahaha...


tapi sebenarnya cita-cita budak sekolah rendah ni memang berubah-ubah tiap-tiap kali ditanya.. aku pernah ada cita-cita nak jadi jurutera, akauntan, doktor pakar mata, arkitek, cikgu, surirumah pun pernah!! tapi dulu-dulu main sebut jek.. bila cikgu tanya, jurutera tu kerjanya macammana, aku ternganga...

waktu darjah 1, aku ada abang darjah 6.. bunyi loceng waktu rehat je, aku terus pergi tunggu abang kat tepi kelas dia, sebab nak ikut dia makan kat kantin dengan kawan-kawan dia... kesian kat abang kan, mesti dulu dia malu jek sebab aku selalu je ikut dia.. haha, nasib kau la abang ;)

zaman sekolah rendah dulu, aku pun selalu pergi sekolah bawak kerepek ubi pedas jiran buat, tolong jualkan untuk dia kat sekolah.. upahnya, sebungkus kerepek.. walaupun cuma sebungkus, tapi dulu aku anggap lumayan, sebab kerepek pedas dia memang sedap!! 20sen je harganya... kalau sekarang, saiz tu mungkin harganya 50sen... tapi kalau 50sen pun, isinya tak sepadat harga 20sen zaman dulu...

esok, nak masuk sekolah semula ni... kalau sekolah rendah dulu, mesti baju sekolah mak dah gosokkan, kasut sekolah mak kapurkan, beg sekolah abah dah kemaskan... tapi sekarang, aku belum kemas apa-apa pun nak bawak...

hmmm, betul-betul teringat zaman tu..............

Friday, September 9, 2011

I H4V3 57R0NG M1ND...D0 Y0U?




1 700K 7H15 FR0M FR13ND'5 W4LL 1N F4C3B00K...H3H3H3333...


"if you can read this, you have a strong mind!


7H15 M3554G3 53RV35 70 PR0V3 H0W 0UR M1ND C4N D0 4M4Z1NG 7H1NG... 1MPR3551V3 7H1NGS!!! 1N 7H3 B3G1NN1NG 17 W45 H4RD BU7 N0W, 0N 7H15 L1N3 Y0UR M1ND 15 R34D1NG 17 4UT0M4T1C4LLY W17H0U7 3V3N 7H1NK1NG 4B0U7 17... B3 PR0UD!! 0NLY C3RT4IN P30PL3 C4N R34D 7H15..."


7H15 15 50000 FUN!! R34LLY M4D3 MY D4Y B3C4U53 1 C4N R34D 7H47!!! 1 C4N 3V3N R3-7YP3 7H3 WH0L3 53N73NC35 3451LY... MY M1ND 4UT0M4T1C4LLY R3PL4C1NG 7H3 L3773R5 W17H 4PPR0PR1473 NUMB3R5!! 4M4Z1NG!! KU454 4LL4H.... 5UBH4N4LL4H....

C0M3 0N... G1V3 17 4 7RY!!! ^_^

Wednesday, September 7, 2011

budak-budak raya

Cerita pasal raya, semua orang pun ada cerita masing-masing kan. Ni aku nak cerita pasal budak-budak datang raya rumah mak abah aku kat kampung...

Biasanya setiap tahun, raya kedua & ketiga rumah mak abah aku memang tak sunyi dari tetamu... Dari pukul 10 pagi membawak ke pukul 1 pagi, memang nak lelap mata sekejap pun tak sempat... Kalau dengar jiran dok kata laman rumah kitorang tu keretanya dah macam buat kenduri kahwin, tu dah biasa dah kitorang dapat.. Kalau rezeki orang lain pada duitnya, rezeki kitorang pulak pada keramaian tetamunya menziarah... Hehehe... Syukur Alhamdulillah...

Wokeh, tetengah aku & akak ipar aku berehat jap kat depan tv sementara rumah kosong sekejap, tetiba dengar ada orang beri salam...

"Assalamualaikummm~~~ kami datang nak beraya..."

"Assalamualaikummmmmm~~~~ kami datang nak beraya..."

Kitorang jengah kat sliding door, tak kenal pun rupa budak tu... Entah dari kampung mana ntah... Tapi sebab teringat zaman kanak-kanak kita pun camtu gak kan, cumanya, elok sikit la dari budak-budak ni sbb takdela main terjah je rumah orang yang tak dikenali semata-mata nak kutip duit raya. Jadinya, bukak jugakla pintu tu jemput diorang masuk...

Masuk-masuk je pintu rumah, seorang dari budak-budak tu tetiba cakap cenggini...

"Kak, kitorang tak nak minum tak nak makan tau..."

Aku & akak ipar aku punya la terkejut... Wah-wah, berani betul diorang ni...

"Ehhh?? Kenapa???"

"Dah sakit perut la kak..."

Hahaha, lawak la budak-budak ni... Pastu diorang mula-mula duduk kat sofa, pastu tetiba jek boleh pulak yang sorang lagi datang duduk ikut kitorang melepak depan tv. Ternganga la jugak aku & akak ipar aku tengok budak-budak ni... Berani sungguh... Berbeza dengan budak-budak zaman dulu... Haish.... Tu belum cerita pasal nak balik tunggu duit raya lagi tu... Haiiiii... Budak... Budak....

Monday, September 5, 2011

cerita hari kejadian

Selamat hari lahir Nina! Ahaksssss....

Cerita tentang hari lahir ni, teringat dulu zaman belajar kat Matrik Kuantan. Kalau siapa yang sebaya aku, zaman kita dulu kan kita diagih-agihkan pergi matrik mana ikut tarikh lahir kita kan? Yang aku tau, Londang untuk bulan 1 dan 2, Penang untuk bulan 7 kot... Tempat aku belajar, Kuantan, untuk yang lahir pada bulan 9.

Ingat lagi, aku ada 8 orang kembar kat matrik dulu... Amy & Nella la yang paling aku ingat... Ceritanya, waktu kitorang peperiksaan akhir kat matrik dulu jatuh sepanjang bulan 9.. So setiap hari bila masuk je dewan peperiksaan, mula-mula sekali lepas baca doa, pegawai pemeriksa akan umumkan dulu nama-nama yang lahir pada hari tu dengan ucapan hari lahir sekali... Hehe... Lepas tu baru la mula jawab soalan... Waktu hari lahir aku dulu, terkena kertas Kimia... Haish... subjek paling tak digemari! Nasib baik result keluar tak berapa mengecewakan... Berkat sempena hari lahir kot. Hahaha... Apa pun, yang pasti, sambutan hari lahir kat matrik tu la yang paling unik aku ingat sampai sekarang... Hehe...

Hari ni, subuh-subuh dapat hadiah istimewa dari mak abah.. Hadiah ciuman di pipi ^^ ... Dapat subuh-subuh sebab aku bertolak balik ke KL lepas subuh hari ni... ILU mak abah!!

Untuk semua kenalan, keluarga, saudara-mara, kawan-kawan yang mengingati, beri ucapan dan doa, terima kasih banyak-banyak... Semoga kalian pun akan sama-sama mendapat keberkatan doa-doa kalian untuk aku, Amin...

Selamat Hari Lahir Nina!!! ^^

Saturday, September 3, 2011

cerita masak

Heheheheh...
Dengan bangganya aku nak umumkan kat sini bahawa aku berjaya pecah rekod sendiri untuk tak membeli langsung makanan kat bazar ramadhan untuk tahun ini!!!!!
Hoyeah!!!! Tahniah untuk diri sendiri ^^

Untuk minggu pertama, aku keluar pejabat pukul 5 petang, sampai rumah pukul 7 malam. Ada lebih kurang 29 minit untuk sediakan makanan berbuka. Apa lagi, cabar diri sendiri ler jawabnye..... Tapi, sebab memang dah beringat dan dapat bayangkan kesesakan teruk akan berlaku, jadinya aku memang dah sediakan semua bahan nak masak untuk berbuka, lepas waktu siap sahur subuh-subuh... Tapi jenuh gak la, sebab tak biasa...

Untuk minggu kedua dan seterusnya, ofismet ajar ikut jalan lain, tapi kena bayar tol, tapi boleh sampai rumah dengan pantas!!! Lebih kurang pukul 6 petang aku dah berjaya sampai rumah.... Hahaha, tak perlu la nak kelam kabut lagi...

Yang paling seronok, kos makan untuk bulan ramadhan kali ni memang jauh...jauhhhh...jauhhhhhh... lebih jimat dari tahun-tahun sebelum ni... Cuba bayangkan, kalau sebelum ni sekali pegi Bazar Ramadhan, memang tak sah kalau tak belanja cecah RM8-RM10. Ye la, kalau dah menu utama je RM5, campur air RM1 atau RM2, campur kuih utk sahur RM2... Kalau dah tiap2 hari camtu, seminggu mau cecah RM 70.

Tapi Ramadhan kali ni, aku pergi belanja kat pasar basah seminggu sekali jek, kosnya lebih kurang RM20, dapat ayam, ikan, sayur, udang... siap boleh makan untuk 2 orang untuk sahur dan berbuka. Maknanya, kalau seorang, seminggu cuma RM10... Jauh kan bezanya... Seronok.. Seronok... Makin semangat masak.. Hehehe...

Ni antara gambar yang sempat diambil. Yang lain, dah selamat masuk perut sebelum sempat amek gambar :P







Monday, August 29, 2011

tentang 'terakhir'

semuanya berlabel 'terakhir' untuk tahun ini...

tahun 'terakhir' dan semester 'terakhir' sekolah senibina...
tahun 'terakhir' berkhidmat di ARSB KL...
tahun 'terakhir' menyewa rumah bersama teman2...
tahun 'terakhir' bermastautin di KL/Selangor, setelah 10 tahun 'dewasa' dan memahami erti kehidupan sebenar bersama sahabat2, keluarga hangen bayu...
tahun 'terakhir' berbuka puasa, tengok wayang, shopping, makan2, tidur rumah cheras, pergi spa dan sebagainya bersama hangen bayu...
tahun 'terakhir' berlibur bersama teman2 lain juga...
tahun 'terakhir' bermalam 24 jam setiap hari di studio, mandi di studio, makan di studio, solat di studio, main internet di studio...studio kadang2 dah jadi macam rumah pertama berbanding rumah sewa...
tahun 'terakhir' minum di Bismillah, Maulana longkang, Maulana sekolah, padang serdang, makcik kompleks niaga bangsar, maybank bangsar...ouhhh... tak cukup muka surat kalau nak senarai semua...
tahun 'terakhir' memandu sejauh ±350km selama ±4jam sendirian...

ouhhh...banyaaaaaaak lagi kalau nak dilabelkan 'terakhir' tu...

tapi yang paling syahdu, ini ramadhan terakhir berpuasa sebagai bujang, dan syawal terakhir diraikan sebagai bujang... tahun ini juga tahun terakhir diri ini jadi milik keluarga sepenuhnya dan berbakti sepenuhnya untuk mak abah... semangat tiba2 melonjak berhempas pulas tolong keluarga buat persiapan raya...

ye...tahun yang amat berbeza...

perasaan gembira, perasaan sedih bercampur baur... syahdu sungguh~~~~

mungkin kalau kita tahu tentang tarikh kematian kita, kita juga akan berhempas pulas memohon ampun dan mengumpul pahala...

salam aidilfitri semua..mohon maaf zahir batin...



nota kaki:
abah semakin sihat... alhamdulillah :)

Thursday, August 4, 2011

Ramadhan bersama Raihan


Salam Ramadhan...

Monday, July 18, 2011

...

jiwa kacau

titik

Wednesday, June 29, 2011

cemburu

Cemburu tu satu perasaan yang normal.
Siapa yang takde perasaan cemburu, memang termasuk dalam kategori manusia tak normal.
Jadi, hati-hati.


Honey Madu once said, jealousy in a relationship may lead one to do a crazy funny things.
She said there was a story about a wife accidentally murdered her husband after she found out he messaging his ex-girlfriend.

Another crazy story about being jealous is that there was a man who hacked his girlfriend's ex-boyfriend's "university student account". He changed her ex-boyfriend's password which caused him being kicked out from university when he could not register for his new semester.



Nota kaki:

Cemburu kat seorang pakcik ni dok bergembira jejalan sana-sini sambil berseminar.
Pakcik, beli magnet cecantik yek!
Buat wall deco nanti, atau letak kat peti ais ;)

Monday, June 27, 2011

kisah kasih

1 Syawal 1430 H

Seperti tahun-tahun yang sudah, raya tahun ini tidak banyak bezanya. Masih lagi juadah yang sama disediakan bersama-sama. Yang berbeza hanyalah cara masakan, sama ada dimasak rendang, masak kicap, masak kari, masak merah, asam pedas dan pelbagai lagi. Juga yang ketara bezanya, raut wajah ayah dan ibu yang semakin ketara kedutannya, dan kudrat mereka yang jelas kian sirna. Namun, ibu masih lagi gagah bertanya pada setiap anak akan makanan raya yang ingin dinikmati kali ini. Ibu tidak pernah jemu untuk memasak yang terenak, biarpun ada ketika anak-anak seperti dibutakan mata tidak melihat pengorbanan dan kesungguhan ibu demi mencetus gembira mereka.

Ayah tidak pernah jemu membantu ibu. Dengan pergerakan yang terhad ekoran tenaga yang dipinjamkan untuk menggerakkan anggota badan seakan ditarik sedikit demi sedikit, ayah cekalkan hati menerjah arus kesibukan bandar mencari yang dikirim oleh ibu. Ayah tidak pernah merungut, malah terus cekal menyelinap hatta ke kedai kecil dan jauh sekalipun demi memenuhi hasrat ibu mengukir senyum dibibir permata hati.

1 Syawal, seusai solat sunat Aidil Fitri, majlis kesyukuran diadakan bermula dari rumah Allah, terus bergilir-gilir ke rumah-rumah tetangga yang ingin menurut serta. Hanya sesudah selesai tanggungjawab kepada masyarakat, ayah pulang mengetuai majlis yang satu ini. Namun kali ini, agenda ayah sedikit berubah. Agenda yang benar-benar meruntun jiwa si anak. Sesi bermaaf-maafan dimulakan dengan ibu ayah, diikuti anak-anak.

Kakak hatinya kental. Kata ayah, hati kakak saling tak tumpah seperti hati ibu. Acapkali hatinya terluka dek kata-kata kesat berbaur cemburu yang entahkan dia sendiri tidak jelas bahagian mana silapnya. Untuk setiap yang dikurniakan oleh-NYA, dia hanya mampu bersyukur dan terus berdoa. Acapkali juga dia beralah demi menggembirakan hati mereka. Ibulah yang tidak pernah penat menenangkan hati kakak agar terus redha dan terus beralah demi darah yang suci itu. Kakak tidak mudah redup matanya berkaca hanya kerana sentuhan jiwa, cacian nista mereka. Namun mudah saja air jernih itu menampakkan kesetiaannya yang teguh di sebalik tembok besi, ekoran kisah melibatkan ayah ibu walau sebesar zarah.

Dalam ketenangan, kakak bersimpuh hormat lalu bersalaman mengucup tangan ayah, menyusun kata melafaz maaf dan doa buat ayah, satu persatu. Namun di pagi yang suci itu hati kakak benar-benar tersentuh. Tidak pernah terlintas dibenaknya mendengar rayuan maaf dari seseorang yang paling dihormati dan dikagumi. Kata pohonan maaf dari seorang ayah kepada si anak. Sungguh, hatinya terlalu hiba, terlalu tersentuh.


“Kakak, ayah minta maaf sebab ayah tak jaga kakak baik-baik.”


Mendengarkan sahaja ayat ayah yang pertama itu, mata kakak kabur, dipenuhi permata jernih yang kian lama bersembunyi. Esakan dan sedu-sedan kakak terus memecah sunyi.

Ayah turut menangis, namun tetapkan hati meneruskan kata. Sepatah demi sepatah.


“Ayah minta maaf sebab ayah biarkan kakak membesar sendiri. Ayah betul-betul minta maaf sebab ayah tak nampak kakak dewasa. Ayah menyesal sangat sebab ayah tak dapat besarkan kakak dengan tangan ayah sendiri. Kakak tinggal jauh dari ayah sejak kakak umur 13 tahun. Kakak belajar jadi anak yang baik dari cikgu-cikgu dan kawan-kawan, bukan dari ayah. Kakak belajar berdikari, belajar basuh baju sendiri dari kawan-kawan, dari pengalaman. Kakak jarang mengadu masalah yang berat, kakak belajar selesaikan masalah-masalah kecil sendiri. Ayah tak nampak kakak belajar dan berubah dari kanak-kanak kepada gadis. Kakak beli biskut sendiri, beli baju sendiri, beli sabun sendiri. Maafkan ayah, kakak."


"Bila masuk universiti, kakak semakin duduk jauh dari ayah ibu. Bila mula kerja, kakak dapat tempat yang jauh dari ayah ibu. Nanti bila kakak habis belajar, satu ayah minta, kalau kakak masih belum kahwin dan ayah masih ada, kakak baliklah, duduk dengan ayah ibu. Ayah nak tengok kakak membesar depan mata ayah. Ayah nak rasa nikmat jaga kakak hari-hari.”


.
.
.
.
.



Esakan berantai ke arah ibu, abang adik.



Hingga saat kini, kata-kata ayah masih jelas bermain-main di pendengaran kakak. Tiap kali itu jugalah, air mata kakak pasti tidak malu membasahi pipi kakak.


. . .


Selamat Hari Bapa, Abah.


Saturday, June 25, 2011

tudung oh tudung

Berbekalkan semangat yg ntah tak tau datang dari mana, hari ni aku berjaya menapak kat Jalan TAR...Hamek ko! Sakit tak hengat punye kaki makcik ni haaaa... Taktau la bape kalori berjaya dibakar hari ni... Heheh... Bagus!

Okeh, misi utama sbenanya nak cari tudung. Dah lama teringin nak pakai tudung style Hana Tajima. Korang kenal Hana Tajima? Lama dah aku folo cerita dia. Nah amek link... Minah ni kiut betul la haiiii... letak la pesen ape pun kat badan dia, santek je jadiknye hahhh... Tapi semenjak dua menjak ni, sume orang tengah demam Hana Tajima... lagi-lagi yang anak-anak cicak ni.. Pada pendapat aku, yang anak-anak cicak ni pakai tudung agak mengarut & sarat & berat la nak banding dengan yang dah dewasa. Okeh dewasa kat sini aku define as yang dah grad la.. Yang dewasa ni dah pandai nak "mix-n-match", buat jadi santek...

Tapi hari ni yang buat aku terkejut sangat-sangat, demam Hana Tajima ni bukan stakat kat orang-orang muda je weh... Sampai kat orang-orang tua pun ada! omaigod... Memang tergamam la jugak bila nampak makcik pakai camtu kat Jalan TAR tu tadi.. Haishhh... Takmo komen bebanyak, bayangkan sendiri la yek...

Adios.

Ahaks... I've got a very cute name I could say! And I'm gonna make it as my signature here..Hiksss. I took it as a compliment from my juniors... Who cares! Hahaha

Yang benar,
Kak Dede

Thursday, June 16, 2011

sesi menyah-bukti..hehehe

Punye la lama tak tulis apa-apa kat sini..hihi...

Hari tu kemas-kemas storage box kat kampung halaman, buang apa-apa yg patut dibuang... Kemas punya kemas, sekali terjumpa se-bundle surat-surat jiwang zaman bercinta dulu kala... Hahaha, bila baca balik, punye la lawak... Anak cicak baru menetas betul!!! Hehehe...

Petang tadi, sesi menyah-bukti diadakan, ni la hasilnya, ada separuh lagi dah selamat masuk bakul sampah...


For the two,
I'm sorry but I don't want to be friend of yours... Revert back your request.

For the other one,
Thank you for being nice, sincere, loyal. Thank you for the thought, but I'm just not into you. You are such a very good friend that I shouldn't ignore and hurt at. By the way, congratulations! She suit you the best!

For the fairy tale,
I've found mine ^_^... So, good luck in searching for the soul ;)



If people always say "let the memories remain", I don't.
I don't want to live with that memories.

All I want is to live in the real world,
a tranquil mock heaven created by us as a stepping stone to the real one,
where there is a sweet honey living her life lovingly with the bee,
blessed by The Creator,
scented with gardens of herbs,
encircled with flourish colourful blossoms,
lungful with His unsullied air...

The honey is me, the bee is him, the herbs and the blossoms are our children...
InsyaAllah...
Only then I will say,
"let this memory remain..."

^^

Thursday, May 5, 2011

hakmilik

Buah fikiran... Kadangkala nampak macam remeh untuk diletak label 'hakmilik'.
Tapi kalau pinjam dari orang lain, patutnya perlu letak 'diambil daripada' kan?

Oleh itu...

Pemilik tak salah kalau tak letak 'hakmilik' terhadap buah fikirannya.
Pemilik juga tak salah kalau rasa macam 'darahnya berhenti mengalir' bila buah fikirannya yang tak berlabel 'hakmilik' terpampang dalam penulisan orang lain.







Aku bukan Mies Van der Rohe atau Le Corbusier atau Frank Lloyd Wright, tapi...
ni nak kena label '-nina-'
ke ni?

Saturday, April 30, 2011

TBS ---> mini airport


Waktu kat berita kecoh pasal pengusaha-pengusaha bas ekspres tak nak pindah ke TBS ni, memang aku tak amek peduli pun. Pastu malam semalam pertama kali nak pegi, baru la menjajar-jajar cari jalan nak pegi sana nak beli tiket balik kampung. Nasib baik ada kawan-kawan yang nak teman, sebab diorang pun tak pernah sampai ke TBS ni.. Kehkeh…

Hah... kepada sape-sape yang tak tau TBS tu ape.. Ialah TERMINAL BERSEPADU SELATAN, berhubung dgn KLIA ERL, STAR LRT, KOMUTER, tak pasti plak ada bas pegi LCCT ke tak... Tapi yang paling aku nak bagitau sangat-sangat, terminal ni untuk bas ekspres hala selatan je... SELATAN jek ye...kehkehkeh...

Respon pertama aku waktu pandu masuk tempat letak kereta TBS ni “Wow, feel dia macam masuk parking kat EXPO Shanghai la ain!”.. Ain pun setuju dengan aku.. Lepas letak kereta, kitorang pun bejalan kaki naik tingkat atas, ikut arah papan tanda jek…

Sampai tingkat atas kat pintu masuk utama, kitorang disambut dengan papan tanda “DEPARTURE-ARRIVAL”.. hah lagi sekali aku kata “wow!”… macam masuk airport! Tapi gambar kat papan tanda tu gambar bas la, bukan gambar kapal terbang..tapi cool….


Perancangan ruang dalam TBS ni pun memang macam airport.. Kaunter tiket bukan lagi ikut syarikat bas macam kat Pudu.. Semua kaunter atas nama TBS, jual tiket ke semua tempat arah selatan semenanjung.. Waktu beli tiket, cakap je nak pergi mana, pastu nanti dia senaraikan bas-bas yang ada. Tak payah dah nak risau ulat-ulat tiket dok sibuk kejar kita suruh beli tiket bas dengan dia macam kat Pudu tu…

Waktu aku beli tiket, aku dengan selambanya cakap kat kakak kaunter tu camni;

“Kak, saya pertama kali datang sini ni! Ape saya nak kene buat ni?”.

Jadi dia dengan baik hati bagitau aku cara-cara beli tiket..Ada 2 skrin computer, 1 menghadap penjual tiket, 1 lagi menghadap pembeli. Pembeli boleh pilih tempat duduk dalam bas. Lagi satu, skarang dah boleh beli tiket pergi-balik! Yeayyy!...Pastu tiba-tiba je…

Kakak kat kaunter tu cakap “Dik, mintak kad pengenalan?”.

Aku pun “Wah, nak buat ape kak?”.

Dia kata “Hehe…kata mini airport!”

Aku pun “Ooo ye gak kan…hehe”.


Naaaa...ni le dia tiket bas ghope baru, aku beli return ticket... Hah hamek, kat tiket siap ada nama aku beb! Nasib baik no. kad pengenalan dia tak print skali! Jap jap, ada lagi satu… Kat TBS ni bukan saja ada kaunter tiket bas gaya macam kaunter check-in kat airport tu, tapi siap ada kaunter pas berlepas tu! (boarding pass)

Sementara tunggu nak masuk Balai Perlepasan (ni bukan aku saja-saja panggil ek..memang tulis kat situ Departure Hall...), aku pegi le jejalan pusing tengok kedai ape yang ada.. ada restoran-restoran macam Kenny Rogers, kopitiam, 7e, kedai kasut, kedai kosmetik... Tapi aku tak jumpa kedai jual coklat macam kat airport... Masuk 7e, aku jumpa nasi lemak bungkus ala-ala dalam kapal terbang.. hehehe...nak feel punya pasal, beli la satu kononnya nak makan dalam bas.. Tapi pikir-pikir balik, kang tak pasal-pasal satu bas bau! so makan la kat situ jek.. Ada gaya kan?

Ni kat Lobi Perlepasan, nak turun ke Balai Perlepasan.. Siap ada polis cek tiket kita sama ada betul ke tak nak masuk ke pintu mana...

Haaa ni la rupe Balai Perlepasan tu, macam gaya tunggu nak naik flight kan? hehe.... Ada banyak gate, tak silap ada 26 pintu kot! Ada paparan jadual perlepasan skali... Kalau ikut pengalaman pertama aku ni, Alhamdulillah, bas memang on time..

Ok... tibalah giliran aku nak nak 'flight'... flight Mayang Sari... hehehe... kena queue beb, nak kene punch tiket dulu... Waktu ni aku dah terbayang bas yang cantik dan selesa dengan cabin crew skali walaupun untuk menyedapkan hati jek.. huhu...

Tapi tu la, yang tak best nye, aku dah biasa amek bas VIP (yang ada single seat), tetiba jek masa naik bas aku tengok tempat duduk dia yang couple-couple tu pulak... haish... terus hilang perasan gembira tadik! Rupa-rupanya bas yang selalu tu rosak, ganti dengan bas ni.. hmmmm.... hampeh jek...

Tapi takpe la... Yang pentingnya...

Dah takde lagi rasa sesak terpaksa hidu bau asap bas kat bawah Stesen Pudu tu...

Dah takde lagi kene kejar dengan ulat-ulat tiket...

Dah takde lagi kena follow oleh stranger sambil mintak duit buat-buat macam kenal aku... Ni pengalaman ngeri aku kat Pudu, 2 kali kena dalam waktu yang lain tapi oleh orang yang sama... Tobat!

Dah takde lagi kena tunggu bas lama sebab bas tak ikut jadual (yang ni tak brapa nak pasti sebab ni ikut pada disiplin driver memandu sbenanye, ye dak?)...

Dah takde lagi bersesak-sesak, berpanas-panas, berpeluh-peluh kat Pudu...

Dan dah takde lagi risau kena seluk poket...

Maka kesimpulannya, dalam usaha kerajaan nak jadikan Malaysia ni sebuah negara maju dan rakyat bertamadun macam rakyat Jepun yang masih boleh sabar beratur ikut giliran ambil makanan selepas mala petaka baru-baru ni, tak semua yang kerajaan buat untuk rakyat tu salah... Hahaha... Undilah aku :P

(Maaf, seumur hidup aku tak pernah turun mengundi lagi... Bukan sebab tak bertanggungjawab... Tapi atas sebab ada hal yang tidak dapat dielakkan... Mengundi calon universiti aku tak pernah ketinggalan :)

Tapi dari segi senibinanya, aku nak komen satu ni, jambatan utama menghubungkan terminal ni dengan LRT goyang! perasaan waktu berjalan kat jambatan ni sama macam perasaan aku waktu pertama kali merasai kesan gempa bumi waktu tsunami kat Banda Acheh dulu...

Lagi, masih belum boleh mengalahkan Shanghai South Railway Station ni....

Gambar Shanghai South Railway Station ni aku download dari internet jek, ape ntah website dia.. Maaf! Cheers!

Wednesday, April 27, 2011

hanyut


(sumber gambar: http://puecorgxret.blogspot.com)

Allah...
Ampunkan aku...
Aku yang semakin hanyut...
Hanyut dengan dunia rekaan itu...
Hanyut dengan nikmat yang hanya fana...
Hanyut dengan pujian yang hanya mengundang noda jiwa...
Ampunkan aku Allah...
Tetapkan iman aku Allah...
Lindungi aku Allah...
Kuatkan semangatku Allah...
Amin...


emosi semasa: muhasabah diri T__T

semoga esok dipermudahkan jawab exam...

Monday, April 18, 2011

seluar longgar!!

Pencapaian terbaik hari ni

Erppp..... Seluar longgar!!!

sebab
.
.
.
.
.
.
Berjaya turun 2kg!!!


Hehehhhhh...

Status ni tak bleh post kat Facebook, nanti orang kata POYO ><

Blog sudeyyyy ^__^





Nak muntah?
Lantak kome leeeee.... Blog aku....





(sumber - http://mohdmurdin.blogspot.com)

agak2 ada ke pempuan body camni?



Nota kaki:

Encik Tunang : Ina nanti lepas kawin Ina jangan gemuk camtu tau...
Cik Tunang : Ok!! Hantar Ina pegi spa tiap-tiap bulan yek! heheh...