Saturday, September 3, 2011

cerita masak

Heheheheh...
Dengan bangganya aku nak umumkan kat sini bahawa aku berjaya pecah rekod sendiri untuk tak membeli langsung makanan kat bazar ramadhan untuk tahun ini!!!!!
Hoyeah!!!! Tahniah untuk diri sendiri ^^

Untuk minggu pertama, aku keluar pejabat pukul 5 petang, sampai rumah pukul 7 malam. Ada lebih kurang 29 minit untuk sediakan makanan berbuka. Apa lagi, cabar diri sendiri ler jawabnye..... Tapi, sebab memang dah beringat dan dapat bayangkan kesesakan teruk akan berlaku, jadinya aku memang dah sediakan semua bahan nak masak untuk berbuka, lepas waktu siap sahur subuh-subuh... Tapi jenuh gak la, sebab tak biasa...

Untuk minggu kedua dan seterusnya, ofismet ajar ikut jalan lain, tapi kena bayar tol, tapi boleh sampai rumah dengan pantas!!! Lebih kurang pukul 6 petang aku dah berjaya sampai rumah.... Hahaha, tak perlu la nak kelam kabut lagi...

Yang paling seronok, kos makan untuk bulan ramadhan kali ni memang jauh...jauhhhh...jauhhhhhh... lebih jimat dari tahun-tahun sebelum ni... Cuba bayangkan, kalau sebelum ni sekali pegi Bazar Ramadhan, memang tak sah kalau tak belanja cecah RM8-RM10. Ye la, kalau dah menu utama je RM5, campur air RM1 atau RM2, campur kuih utk sahur RM2... Kalau dah tiap2 hari camtu, seminggu mau cecah RM 70.

Tapi Ramadhan kali ni, aku pergi belanja kat pasar basah seminggu sekali jek, kosnya lebih kurang RM20, dapat ayam, ikan, sayur, udang... siap boleh makan untuk 2 orang untuk sahur dan berbuka. Maknanya, kalau seorang, seminggu cuma RM10... Jauh kan bezanya... Seronok.. Seronok... Makin semangat masak.. Hehehe...

Ni antara gambar yang sempat diambil. Yang lain, dah selamat masuk perut sebelum sempat amek gambar :P







No comments: