Wednesday, September 7, 2011

budak-budak raya

Cerita pasal raya, semua orang pun ada cerita masing-masing kan. Ni aku nak cerita pasal budak-budak datang raya rumah mak abah aku kat kampung...

Biasanya setiap tahun, raya kedua & ketiga rumah mak abah aku memang tak sunyi dari tetamu... Dari pukul 10 pagi membawak ke pukul 1 pagi, memang nak lelap mata sekejap pun tak sempat... Kalau dengar jiran dok kata laman rumah kitorang tu keretanya dah macam buat kenduri kahwin, tu dah biasa dah kitorang dapat.. Kalau rezeki orang lain pada duitnya, rezeki kitorang pulak pada keramaian tetamunya menziarah... Hehehe... Syukur Alhamdulillah...

Wokeh, tetengah aku & akak ipar aku berehat jap kat depan tv sementara rumah kosong sekejap, tetiba dengar ada orang beri salam...

"Assalamualaikummm~~~ kami datang nak beraya..."

"Assalamualaikummmmmm~~~~ kami datang nak beraya..."

Kitorang jengah kat sliding door, tak kenal pun rupa budak tu... Entah dari kampung mana ntah... Tapi sebab teringat zaman kanak-kanak kita pun camtu gak kan, cumanya, elok sikit la dari budak-budak ni sbb takdela main terjah je rumah orang yang tak dikenali semata-mata nak kutip duit raya. Jadinya, bukak jugakla pintu tu jemput diorang masuk...

Masuk-masuk je pintu rumah, seorang dari budak-budak tu tetiba cakap cenggini...

"Kak, kitorang tak nak minum tak nak makan tau..."

Aku & akak ipar aku punya la terkejut... Wah-wah, berani betul diorang ni...

"Ehhh?? Kenapa???"

"Dah sakit perut la kak..."

Hahaha, lawak la budak-budak ni... Pastu diorang mula-mula duduk kat sofa, pastu tetiba jek boleh pulak yang sorang lagi datang duduk ikut kitorang melepak depan tv. Ternganga la jugak aku & akak ipar aku tengok budak-budak ni... Berani sungguh... Berbeza dengan budak-budak zaman dulu... Haish.... Tu belum cerita pasal nak balik tunggu duit raya lagi tu... Haiiiii... Budak... Budak....

No comments: