Sunday, September 11, 2011

balik ke sekolah

lepas 4 bulan cuti, esok balik ke sekolah semula.. sekolah senibina. bila cakap pasal balik ke sekolah, terus teringat zaman sekolah betul-betul dulu.. lagi-lagi zaman sekolah rendah. eheeeee...

waktu masuk tadika, sekolah kat tadika kemas dalam tempat kerja abah aku. bila abis kelas, terus lari letak beg kat surau kilang pastu masuk tempat kerja abah. hari-hari macam tu. bila tengahari, barulah ikut abah balik rumah.

masuk darjah 1, tak ingat pulak aku nangis ke tak waktu hari pertama.. tapi yang aku ingat, abah & mak tunggu sampai tengahari kat tepi kelas.. hehe.. mesti bukan aku sorang je ada pengalaman macam tu kan? waktu tu pakai pinafore, sampai darjah 2. masuk darjah 3, dah mula belajar pakai baju kurung, selang-seli dengan pinafore. tapi tak pakai tudung... aku mula pakai baju kurung & tudung terus waktu darjah 4..

pergi sekolah naik bas apek pendek, campur sekali dengan budak-budak sekolah Yu Ming. kalau tak silap, darjah 6 barulah mengada-ngada pergi sekolah naik basikal... kalau naik basikal waktu hujan, abah atau mak akan tolong ikatkan kasut aku dengan plastik supaya kasut tak kotor & tak basah...

aku masuk sekolah agama waktu umur 9 tahun. kalau cakap pasal puasa, memang teruk sangat aku ni Ya Allah.... selalu sangat tengahari nak balik rumah.. bila jiran tanya kenapa balik tengahari, aku cakap nak minum... lepas tu baru pergi sekolah agama.. haha.. kesian kat mak abah jenuh pujuk tak bagi buka puasa.. tak senonoh... yang paling aku ingat, pernah sekali tu, mak nak ajar puasa penuh tapi aku gila-gila punya tak tahan sampai nangis guling-guling bawah meja.. pastu agaknya mak kesian mak bagi la minum akhirnya.. tapi yang terkilannya, tepat-tepat aku telan air tegukan pertama, dengar azan dari masjid... huhuhu...

bila basuh kasut, keringkan bawah peti ais.. ehee... bila lepas kapur kasut pun mesti letak bawah peti ais.. pastu pemadam 20 sen yang ada line hijau atasnya tu selalu jadi mangsa potong dua sebab nak buat main.. mengong... kalau ada subjek lukisan, abah selalu tolong lukiskan untuk aku, terutama kalau kena lukis orang.. hehe...

buku matematik pulak jadi mangsa main conquer.. alaaaa permainan yang sambung-sambungkan titik tu... bila titik bertemu, kita dapat tawan pihak lawan.. kalau tak pun, main lukis-lukis pelan, sebab dulu pernah ada cita-cita konon-konon nak jadi arkitek.. kalau tak silap waktu tu darjah 4.. ehehe... ni kalau encik tunang baca ni, mesti dia gelak.. tak tau la dia ingat lagi ke tak, ada satu masa tu, kononnya dia la yang anjurkan pertandingan lukis pelan rumah, sebab dia punya cita-cita nak jadi arkitek waktu tu sangatla kuat... hadiahnya pasu bunga perhiasan meja dari sarawak... aku ler yang menang hadiah tu ;) tak sangka pulak sekarang ni, kami berdua bertukar cita-cita.. aku meneruskan cita-cita dia, dia masuk ke bidang yang aku suka.. hahaha...


tapi sebenarnya cita-cita budak sekolah rendah ni memang berubah-ubah tiap-tiap kali ditanya.. aku pernah ada cita-cita nak jadi jurutera, akauntan, doktor pakar mata, arkitek, cikgu, surirumah pun pernah!! tapi dulu-dulu main sebut jek.. bila cikgu tanya, jurutera tu kerjanya macammana, aku ternganga...

waktu darjah 1, aku ada abang darjah 6.. bunyi loceng waktu rehat je, aku terus pergi tunggu abang kat tepi kelas dia, sebab nak ikut dia makan kat kantin dengan kawan-kawan dia... kesian kat abang kan, mesti dulu dia malu jek sebab aku selalu je ikut dia.. haha, nasib kau la abang ;)

zaman sekolah rendah dulu, aku pun selalu pergi sekolah bawak kerepek ubi pedas jiran buat, tolong jualkan untuk dia kat sekolah.. upahnya, sebungkus kerepek.. walaupun cuma sebungkus, tapi dulu aku anggap lumayan, sebab kerepek pedas dia memang sedap!! 20sen je harganya... kalau sekarang, saiz tu mungkin harganya 50sen... tapi kalau 50sen pun, isinya tak sepadat harga 20sen zaman dulu...

esok, nak masuk sekolah semula ni... kalau sekolah rendah dulu, mesti baju sekolah mak dah gosokkan, kasut sekolah mak kapurkan, beg sekolah abah dah kemaskan... tapi sekarang, aku belum kemas apa-apa pun nak bawak...

hmmm, betul-betul teringat zaman tu..............

No comments: