Wednesday, September 15, 2010

kisah cik adik dan cik kakak

Cik kakak tengah kupas bawang, lalu ditegur oleh si makcik 1.
Si makcik 1: Kakaknya ni sampai bila entah nak belajar... Tengok adiknya dah jalan dulu...
Cik kakak: (Sambil senyum) Lagi setahun setengah je makcik...
Si makcik 1: Ye la tu setahun setengah... Nanti sibuk nak sambung lagi...
Cik kakak: Tak... Tak... Kalau sambung pun, lepas kawin la! (Sambil senyum lagi)

Datang si nenek pula...
Si nenek: Laaaaa... Ingatkan majlis kakaknya?
Cik kakak: Tak terkata (Sambil senyum lagi)

Cik kakak tengah buatkan cik adik sirih junjung. Datang si makcik 2 menjenguk...
Si makcik 2: Kakaknya bila pulak ni? Asyik belajar je...
Cik kakak: InsyaAllah, sambung belajar ni bersebab... Doakan je la ye...
Cik adik: Alaa takpe, adik tunang dulu, tapi kakak kawin dulu... Hihihi
Cik kakak: (dalam hati) Amboi pandai je ko! Tapi takpe takpe, mane la tau betul! Doa tu! hehehe mekasyeh cik adik!

Si makcik 3: Majlis adik ni buat 1 periuk nasi himpit... Majlis kakak nanti buat 2 periuk k?
Cik kakak: InsyaAllah... (Sambil senyum lagi)

Cik kakak tengah sibuk amik gambar hantaran cik adik... Tiba-tiba si entah siapa tak ingat datang menjenguk...
Si entah: Untung cik adik, ada kakak photographer...
Cik kakak: Eh takdela... Tolong adik je...
Si entah: Kalau betul-betul, cik kakak caj berapa?
Cik kakak: Eh cik kakak bukan professional photographer la...
Si sepupu: Ohhh camtu kita pun nak F.O.C la nanti... Heheh boleh tak?
Cik kakak: Hehehe tengok keadaan ye...

Cik adik tengah disolekkan...
Kawan cik adik: cik kakak tak nak touch up solek sekali ke ?
Cik kakak: Hish tak nak la!! Takpe cik kakak touch up sendiri jek... Nak tumpang pakai tudung je ni...
Kawan cik adik: Cik kakak punya turn bila?
Cik kakak: Oh, tunggu la ye! Tiba masa jangan lupa datang!

Bla... Bla... Bla... Soalan dan jawapan yang lebih kurang sama berulang...

Cik kakak dah penat senyum dan menjawab... Juga penat pakai baju kalis peluru...
Tiba-tiba, puan emak menjenguk bilik...

Puan emak: Wah, cantiknya!!!

Tak tau la puan emak kata cantiknya bilik ke, hantaran ke, cik adik ke... Tapi tiba-tiba, puan emak terus peluk cik kakak... kuat dan lama!
Cik kakak sebak... Sunyi... Dan cik adik terus mencelah... "Mak, cik adik pun nak!!"

Sekian... kisah cik adik dan cik kakak...

Kepada cik adik,
Cik kakak ucapkan tahniah, selamat bertunang dan selamat hari lahir juga... Semoga bahagia hingga ke akhir hayat k! You are the best sister i ever had... Thank you for all you did while i was away... Thank you...

Cik kakak, cik adik dan puan emak...

3 comments:

anOOan said...

santeknye baju itu!

lya said...

hebat kesah cik kakak and cik adek ni...FUHH..peluh2 bace..

ninazarina said...

aan: santek kan? akak pun suke :)
lya: hahah meh lap peluh meh :)