Sunday, June 6, 2010

sepetang di ladang adalah seladang

eh bukan! kami bukan seladang, ok!! :)

ehehe ceritanya begini..

kami menghabiskan petang kami di ladang ternakan lembu UPM.

ok, mula-mula semua excited nak masuk ladang..so konon-kononnya bukak la pagar.. skali bila dapat je bukak, lembu-lembu tu mcm paham je, dorang ramai-ramai bejalan ke pagar..haha ape lagi, kelam-kabut la kitorang berebut kuar n tutup pagar semula! heh, end-up posing panjat pagar je le yang dapat..haha



tengok betapa seronoknya panjat sampaikan besi kunci pagar tu patah!…



so, sekali lagi kitorang kelam kabut cari tali nak ikat pagar tu..kang tak pasal-pasal lembu terlepas dan ada yang kena tinggal jadi arkitek si pengembala lembu lak…



tangan dah kotor, nak dapat air bersih kat ladang? jangan mimpi la yek… air lopak sudey…



lalu, kegedikkan dan kepoyoan diteruskan... :P




dan lagi...



lagi-lagi...



tak puas lagi...


ya… contoh ketara perbezaan manusia dengan haiwan ialah:

manusia ada akal untuk mengawal nafsu memilih:

~ untuk pulang pukul 7.00 malam atau 7.01, atau 7.11 atau 7. 21, atau… atau… atau…

~ untuk makan mi, atau bihun, atau nasi, atau buah… atau… atau… atau…

tapi haiwan, mereka tiada akal untuk mengawal nafsu untuk memilih…hanya ada satu:

untuk pulang ke kandang tepat pada waktunya… setiap hari…

untuk hanya makan rumput, tidak bunga, tidak daging, tidak yang lain…hanya rumput…

dan ketika di ladang, satu benda aku perasan, semakin hari gelap, semakin lembu-lembu tu bergerak mendekati pagar.

mungkin itulah rutin mereka setiap hari, makan rumput sambil menanti pagar dibuka, untuk pulang ke kandang…

kami pulang pabila azan berkumandang… tidak mahu disamakan seperti binatang…

dan akhirnya… satu misi menggembirakan hari-hari terakhir Aan di UPM berjaya! :)

di sinilah Aan menyedari bahawa… " she has eye too!! "

gambar yang cantik hasil tangan Yan, Liya, Aan dan Nina :P

nota kaki:

Nina tiada bakat menjadi seorang pencerita yang hebat…

tapi dia percaya, gambar boleh menyampaikan ceritanya untuk menjadi sebuah sejarah…





7 comments:

anOOan said...

wah. blogspot bole buat cenggini ke? tatau pon. im having so much fun with u guys. when will we going 2 hav this kind of activity again :'(

ninazarina said...

wat cenggini ape aan? uhhuu no worries...we will! within these few weeks :)

lya said...

i like~1 pengembaraan n penceritaan yang hebat..

ninazarina said...

yes! waktu cuti je leh camni.lps stat sem dah x sempat dah nak camni... n kompem blog ni akan sunyi smula utk tempoh 4 bulan..hihi

ninazarina said...

adik-adik... i rasa muda la kawan dgn u all...haha gatai! :P

lya said...

kenape...ade rasa tua ke seblm ni..haha

ninazarina said...

no! no! no! muda 4 tahun la... :P