Monday, November 19, 2012

haji dan hajah baru

Alhamdulillah.... Mak dan abah aku dah selesai menunaikan fardhu haji baru-baru ni, dan dah pun selamat pulang ke tanah air hari Selasa lepas. Sekarang ni diorang tengah sibuk ler bungkus-bungkus hadiah dari Mekah untuk tetamu. Dengar cerita, tetamunya tak putus-putus tiap-tiap hari... Alhamdulillah, tetamu bawak rezeki kan? Hmmm... Baru semalam dapat skype dengan diorang. Ceria jer tengok, seronok sangat agaknya impian dah tercapai, lepas macam-macam dugaan diorang dapat dalam usaha nak dapatkan tempat dengan Tabung Haji dulu. Semoga ibadah mereka diterima Allah dan dapat haji yang mabrur...


Seronok agaknya kalau dapat sama-sama jemput diorang kat KLIA yek....

Aku daftar haji dulu tahun 2008, dapat giliran tahun 2024. Muda lagi la kalau ikut tahun tu kan... Lagi 12 tahun jer nak sampai giliran.... Tapi malangnya tahun lepas aku dah TERbatalkan permohonan tu atas sebab-sebab peribadi, dan aku tak tau pulak yang tindakan aku tu menyebabkan permohonan aku tu terbatal... Sedihnya la sangat.... Aku memang betul-betul tak tau... Lepas tu bulan Februari tahun ni aku mohon lagi sekali, dan nak tau bila pulak giliran aku? 2046... Bueyoooooo (Sebut macam orang Korea cakap dalam Running Man yer).... Umoq ceq waktu tu dah 63 tahun. Suami aku daftar cuma 6 bulan lewat dari aku, bulan September. Pastu nak tau bila pulak giliran dia? 2052... Umur dia waktu tu 69 tahun... Mendaftarnya cuma beza 6 bulan, giliran mengerjakan hajinya beza 6 tahun.... Sobsobsob..... Korang nampak tak kat sini, yang betapa ramainya umat Islam kat Malaysia ni yang berkemampuan dan dah pasang niat nak mengerjakan haji?

Jadinya.... Kat sini aku nak ambil kesempatan untuk nasihatkan pada korang yang umat Islam yang aku yakin insyaAllah ada kemampuan untuk melengkapkan rukun Islam kita nanti, daftarlah cepat-cepat... Pasangkan niat, pun dah dapat pahala... Bila kita mendaftar, insyaAllah kita dah dapat pahala mengerjakan kewajipan sebagai hamba Allah yang mampu. Lepas tu, cuma tunggu giliran macam yang ditetapkan oleh Tabung Haji. Tak susah nak mendaftar. Kalau yang dah pernah ada pengalaman bekerja, cuma perlu bawak salinan penyata akaun KWSP yang terbaru ke Tabung Haji, dan mempunyai akaun Tabung Haji, dah pun boleh mendaftar.... Tak perlu pun nak bawak cash banyak-banyak... Dulu waktu aku mendaftar tahun 2008 tu, kena ada sekurang-kurangnya RM1350 dalam akaun tabung haji barulah boleh mendaftar haji. Sekarang tak lagi. Cuma perlu ada akaun KWSP. Tapi bagi yang tak pernah ada akaun KWSP tu, kena la sediakan tunai sekurang-kurangnya RM1350 tu baru boleh mendaftar.... By the time tiba giliran kita nanti, insyaAllah dah cukup dah duit kat dalam tabung haji kita tu... Pastu pulak aku dengar cerita kalau duit dalam akaun kita dah cukup sebelum tiba giliran, insyaAllah kita boleh buat rayuan untuk mempercepatkan giliran.... Kosnya untuk tahun ni kalau tak silap RM9880 untuk yang kali pertama mengerjakan haji melalui Tabung Haji. Bagi yang kali pertama, biasanya ada subsidi RM4000 dari Tabung Haji.... Jom la cepat-cepat mendaftar. Makin lewat mendaftar, mungkin makin lama la nak menunggu gilirannya. Kalau aku kena tunggu lagi 34 tahun, suami aku kena tunggu lagi 40 tahun, mungkin korang kena tunggu lagi 68 tahun???? Dengan izin Allah.....



No comments: