Wednesday, July 28, 2010

sakit kepala & telinga berdengung

12/7/2010 - 28/7/2010
maknanya dah 17 hari masalah sakit kepala & telinga berdengung saya ni berulang-ulang...

ok...doktor kate takde ape-ape masalah serius.
cuma mungkin tekanan.
minum banyak air, cukupkan tidur.

warda pun kata benda yg sama.
tekanan...stress...
dan dia ajar, kalau sakit kepala lg, dia suruh picit tapak tangan yg kat bahagian ibu jari.
lagi satu, urut cuping telinga.
so saya praktikkan, n GREAT! it works!! really!! :)

ada yang kata, sebab kurang darah masuk ke jantung, menyebabkan dengungan kat telinga.

tapi bila asik berulang je, mula lah cari-cari artikel yg berkaitan.
dan jumpa info ni..dapat dari sini.

"Ketika saya berjalan bersama teman-teman, salah satu teman saya bertanya kepada saya kenapa telinganya kadang-kadang sering berdengung. Lalu saya jawab dengan syarah yang ada, yaitu sesungguhnya suara "nging" (berdengung) dalam telinga itu karena Rasulullah SAW menyebut orang yang telinganya bersuara itu dalam perkumpulan yang tertinggi (al malail a'la) dan supaya ia ingat kepada Rasulullah SAW dan membaca shalawat kepada beliau."

Dalam kitab al 'Azizi 'ala Jami'ish Shaghir dikatakan, "Jika telinga salah seorang kalian berdengung,
hendaknya ia mengingat aku (Rasulullah SAW) dan membaca shalawat kepadaku serta mengucapkan Dzakarallahu man dzakarani bikhayr (Allah menyebut yang menyebutku dengan kebaikan). "

Imam Al Manawi berkata,
"Sesungguhnya telinga itu berdengung ketika datang berita baik ke ruh, yaitu Rasulullah SAW telah menyebut orang tersebut (pemilik telinga yang berdengung) dengan kebaikan di al malail a'la (perkumpulan atau majelis tertinggi) di alam ruh."

kebanyakan artikel sebut benda yg sama. kalau yang itu betul, Alhamdulillah :)

tapi korang mesti pernah dengar cerita orang-orang tua camni kan?

"setiap nama kita tercatat pada sehelai daun pada sebatang pokok. kat mana? saya tak ingatla...hhuuhu...Luh Mahfuz kot? kalau nyawa kita diambil, daun tu akan gugur. dan kalau ada daun yang gugur tu terkena daun kita, telinga kita akan berdengung. ada yang kata, daun yang gugur tu adalah orang terdekat kita.."

wallahu'alam...

lepas tu nak dijadikan cerita, (mungkin kebetulan la) minggu lepas seorang sepupu saya telah meninggal dunia. Innalillah...

dan semalam bunyi dengung tu jadi lagi...
risau...tipula kalau tak risau kan..huhu...
tapi takpela, doakan semoga semuanya selamat.
just, selawat banyak-banyak pada Rasulullah S.A.W.

kalau ikut artikel perubatan moden pulak, katanya adalah tinnitus.
tinnitus tu ape? klik sini dan sini juga.

tapi lepas baca tentang tinnitus tu, rasanya kes saya ni bukan tinnitus la...

rasanya kena jumpa pakar ENT kot lepas ni...
melombong, kasi buang segala emas yang dah tepu dalam telinga...hahaha :P

3 comments:

gnesop.com said...

nice sharing dan terima kasih atas link blog Sop :)

jasrine2 said...

salam,
terima kasih atas artikel yg cukup berinformatif ni...
mengingatkan kite supaya mengingati & sentiasa berselawat ke atas Rasullullah...moga2 kite berada di kalangan orang2 yg beriman. Aminnn

Insan Kerdil said...

Thanks ye... saya share di FB