Sunday, July 25, 2010

kopitiam > halal atau?


berita macam kat atas ni rasanya macam pernah dengar banyak kali, tapi tak pasti sama ada pernah masuk secara rasmi kat surat khabar atau tak.

yang pastinya, pernah dihebahkan di internet.

dan bagi penggemar kopitiam, termasuk aku..huhu...terutamanya Old Town White Coffee, berita yang orang hantar kat email ni memang kadang-kadang susah nak caye! ye tak??

ahahaha tapi sbenanya sebab nafsu makan tu menguasai segalanya...

tapi bila dah rasmi masuk kat surat khabar ni, pada pendapat aku memang patutla kita berwaspada kan..

dah jelas-jelas kat berita tu kata permohonan halal cuma dibuat melalui telefon?? hah boleh tak camtu?? sah-sah la macam sijil halal tu dibeli kan??

pada pendapat aku, jujurnya, kalau kita masuk restoran yang kita tengok ade jual minuman beralkohol (arak la), lebih baik kita tak oder apa-apa makanan dan minuman yang memerlukan kita menggunakan cawan atau pinggan la.

lebih baik kita oder minuman dalam tin ke...tapi masalahnya, ade ke restoran-restoran camtu yang jual minuman-minuman dalam tin kan?? ntahla... aku pun tak perasan...

so lebih baik tak masuk langsung n tukar g kedai lain ye tak?

lagi satu pasal halal tak halal ni, makan kat kedai mamak...

mamak pun kita kena tengok gak, jangan tertipu dengan kedai mamak yang sbenanya adalah kedai india yang berselindung disebalik kedai mamak... apakah??

ada banyak kedai india yang camtu, kat depan dia tetiba je ada gajah kan... pastu ada daun pisang kan... apakah itu?? pada aku, kalau dah camtu, mestilah kehalalannya pun diragui...

kadang-kadang sedih gak tengok ade yang bertudung, bersongkok masuk kat kedai-kedai camtu..kat area opis aku kat Bangsar, ade kedai camtu...bau kedai tu pun dah tau dah, yang ownernya adalah bukan india muslim k.... :(

so better not...banyak lagi kedai mamak yang sbenanya adalah india muslim k... korang pun aku tau memang kaki minum kat mamak kan?? so sure la tau nak pilih kedai mana satu yang patut kita pegi kan??

buatlah pilihan dengan tepat... makanan ni akan menjadi darah daging kita...
dari makanan lah akan membentuk siapa kita...renungkan...

1 comment:

Unknown said...

fuh! nsb baik xslalu lepak kopitiam~